piątek, 22 lipca 2016

Bezglutenowa cukiniowa tarta z bobem i wędzonym łososiem


Kolejny tydzień dobiega końca i przybliża nas do jesieni. Nie wiem czy to jakiś specjalnie refleksyjny nastrój czy słaba pogoda w tym tygodniu, bo mój nastrój jest bardzo jesienny.
Najchętniej przespałabym całe dnie i piła litry gorącej herbaty.
Nie wiem czy to tylko moje odczucie, ale lato w tym roku, jest dość marne póki co.
Na przekór wszystkiemu postanowiłam wykorzystać resztki energii jakie w sobie zachowałam i zrobić eksperyment.
Tarta.
Niby rzecz prosta na kruchym cieście, ale nadmiar cukinii w lodówce prosił się o wykorzystanie. Pomyślałam sobie, że fajnie byłoby zrobić spód warzywny, który nadal przypominałby kruche ciasto, a nie placek "ziemniaczany".
No i udało się, tarta jest krucha, nie rozpada się. Dodatki do farszu wybrałam na winie... czyli co się nawinie ;) Polecam dla tych, którzy lubią takie kombinacje, albo szukają sprytnego sposobu na wprowadzenie do diety większej ilości warzyw.



SKŁADNIKI:

Cukiniowy spód:
  • 2 dość duże cukinie
  • 1/4 kostki masła w temp. pokojowej
  • 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2,5 pół łyżki mąki jaglanej
  • 1 jajko
  • 1/4 łyżeczki bg proszku do pieczenia
  • sól

Farsz:
  • 1 serek wiejski
  • 200 gram śmietany 18%
  • 20 gram startego parmezanu
  • 4 jajka kl. M
  • 1 opakowanie łososia wędzonego na gorąco
  • pół szklanki ugotowanego i obranego bobu
  • 1 mały por
  • pół średniej cebuli
  • 2 ząbki czosnku
  • sól
  • pieprz
  • suszony tymianek

WYKONANIE:

  1. Cukinię ścieramy na tarce o dużych oczkach, zasypujemy solą i odstawiamy na 10-15 min.
  2. W misce lub na blacie mieszamy wszystkie suche składniki farszu, dodajemy masło i jajka i zagniatamy.
  3. Posolona cukinia puściła sporo wody, trzeba ją więc odcedzić na sitku. Wyciskamy ją z całej siły do maksymalnej suchości.
  4. Suchą cukinię dogniatamy do ciasta. Wylepiamy formę do tarty, którą wcześniej warto posmarować odrobiną masła.
  5. Spód pieczemy w rozgrzanym do 200 stopni piekarniku przez ok. 25 minut.
  6. Gdy tarta nabierze lekko brązowej barwy, wyjmujemy ją z piekarnika i wykładamy na nią posiekanego pora, cebulę, bób oraz łososia.
  7. W misce mieszamy ze sobą do połączenia się składników: śmietanę, ser, jajka, czosnek i przyprawy.
  8. Zalewamy masą składniki na spodzie, wysypujemy na wierzch serek wiejski, oprószamy pieprzem i wstawiamy do piekarnika na 30 - 40 minut w 180 stopniach. Wierzch tarty po środku musi wyglądać na ścięty i rumiany.
  9. Tarta najlepiej smakuje z dodatkiem delikatnego sosu czosnkowo-koperkowego na bazie jogurtu, smacznego!
 

3 komentarze:

  1. Pyszne! Jutro będzie u mnie na obiad!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie napisz czy smakowało!! Mam nadzieję że tak :)

      Usuń
  2. wygląda super chociaż ja ze wzgl. na dietę bezmięsną pominęłabym łososia :) zapraszam do podzielenia się tym postem na link party u mnie :D

    OdpowiedzUsuń